10.9.2012

Visiofoorumin viikon aloitus visio



"Tulevaisuuden Rovaniemi raiteille

Vuodesta 2013 lähtien Rovaniemellä ei enää kaavoiteta Vennivaaran tapaisia ainoastaan autoiluun perustuvia alueita, vaan kaikki uudet asuinalueet suunnitellaan alusta alkaen raideliikenteen varaan nykyisen rautatien varteen. Vuonna 2030 Rovaniemellä kulkee jo kahdettatoista vuotta duoraitiovaunu Vaaralan itäpuolisilta uusilta asuinalueilta nykyistä rautatietä pitkin Virastotalon kohdalle, josta katukiskoja pitkin Rovakadun, Koskikadun, Pohjolankadun, matkakeskuksen ja Lampelan kautta Eteläkeskukseen ja edelleen Prisman takaa nykyistä rautatietä länteen kohti Anttilanvaaraa ja Tuomijärveä.


Vuonna 2030 suuri osa rovaniemeläisistä perheistä selviää arjesta kahden auton sijaan yhdellä tai halutessaan ilman. Tällöin heillä jää enemmän rahaa käytettäväksi harrastuksiin, kulttuuri- ja urheilutapahtumiin, kahviloihin, hyviin ravintoloihin ja erikoisliikkeisiin. Kaupunkikulttuurin kysynnän kasvaessa myös tarjonta kasvaa, Rovaniemestä on tullut vilkas ja aidosti elinvoimainen 80 000 asukkaan kaupunki. Sen vuoksi väkeä on myös tullut lisää ja muuttovirta käy jatkuvasti kohti Rovaniemeä ja sen uusia radanvarsikaupunginosia, joista on tarjolla vaivaton duoratikkayhteys kuhisevaan keskustaan.

Vuonna 2030 suunnitellaan jo uutta raitiotietä Eteläkeskuksesta Niemelänkankaan läpi Paavalniemeen ja Marjaniemeen, Viirinkankaan ja Paavalniemen ylittävällä sillalla ajaisivat ainoastaan raitiovaunut ja polkupyörät. Kaupungin kaavoittavat ovat kiitollisia edeltäjilleen siitä, että vuonna 2013 Rovaniemen kaavoittajat näkivät raideliikenteen tarjoamat huikeat mahdollisuudet ja jättivät Vaaralan, Valionrannan, Lampelan ja Paavalniemen alueet kokonaan rauhaan lisärakentamiselta, jotta ne voitiin suunnitella hetkeä myöhemmin kokonaisvaltaisesti raideliikenteen hyötyihin tukeutuen."

Lisää laajaa visiota pääsee tutkimaan seuraavista linkeistä:





 
Joukkoliikennettä Rovaniemelle -kansanliike

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti