24h designkisa




Tutustu vuoden 2012 kisan tiimien ratkaisuehdotuksiin:




Kuvia ja videoita vuoden 2012 24h designkisasta 


Yksi Rovaniemi Design Weekin tunnustapahtumista on 24h designkisa. Maailman pohjoisimman designviikon 24h designkisa toteutettiin vuonna 2012 Rovaniemen ja maailman designpääkaupunki Helsingin yhteistyönä. Mukaan kutsuttiin muotoilutoimistojen huippuja sekä Rovaniemeltä että Helsingistä. Rovaniemeläisistä muotoilutoimistoista mukana olivat Treeform ja Advertising Kioski ja helsinkiläisistä Diagonal ja Rune&Berg. Tiimeihin arvottiin jäsenet kivijalkayritysten edustajien ja kisaan osallistuvien opiskelijoiden joukosta. Rovaniemen kivijalkayrityksiä kisassa edustivat Kunnes Oy, Väri Laitinen, Taito-Lappi ja Vesalan luomu -ja lähikauppa. Helsingistä mukana olivat Fleuriste, LIIKE, Punainen Lanka, Töölön Paperi ja Up with Kallio-verkosto. Muotoiluopiskelijat olivat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta.

Kilpailu käynnistyi Helsingissä keskiviikkona 22. helmikuuta muotoiluhaasteiden julkistamisella ja päättyi Rovaniemellä vuorokauden työskentelyn jälkeen. Helsingistä Rovaniemelle siirryttiin päiväjunassa, jossa tiimit työskentelivät kisan ensimmäisen vaiheen. Käytännössä melkein puolet kisasta käytiin siis "Designjunassa". Toinen vaihe kisattiin Rovaniemellä Muotoilukeskukseksi designviikon ajaksi muuttuneessa Lappia-talossa.

Huippumuotoilutoimistojen vetämät tiimit kehittelivät Rovaniemellä ja Helsingissä toimivien kivijalkayritysten toimintaa. Rovaniemen ja Helsingin kivijalkayritykset kohtaavat monia yhteisiä haasteita. Yritykset ovat usein pieniä ja niiden kehittämisresurssit ovat niukat. Kauppakeskukset lisäävät painetta kehittämiselle. 24h designkisan tehtävänantona oli tuottaa kivijalkayritykselle konkreettinen, kuuden kuukauden sisällä toteutettavissa oleva kivijalkayrityksen brändin kirkastaminen. Tiimit saivat vuorokauden aikaa pohtia, millä tuoreilla tavoilla kivijalkayritykset voisivat nykyisessä markkinatilanteessa houkutella asiakkaita poikkeamaan liikkeessään.

Jokainen tiimi esitteli ehdotuksensa Rovaniemi Design Weekin yrityksille suunnatun Business, Trends and Design -seminaarin päätteeksi Lappia-talolla. Jury valitsi voittajaksi Advertising Kioskin ratkaisun "Löydä yksi, löydät ne kaikki", joka kannustaa kivijalkayrittäjiä verkostoitumaan ja kehumaan kaveria. Palkintojurya miellytti rovaniemeläisen Advertising Kioskin ajatus kaveriyrityksistä ja vertaissuosittelusta. Jury perusteli valintaansa sillä, että verkostoitumiseen kannustava ehdotus tunnistaa kivijalkayritysten toiminnassa merkityksellisen suosittelun voiman ja lisää yritysmyönteisyyttä. Ehdotuksessa hyödynnetään myös pienten yritysten omaa, vahvaa asiakastuntemusta.

Voittajajoukkueessa mukana olivat Advertising Kioskin Ilkka Väyrysen, Kirsi Pitkäsen ja Viivi Tuomisen lisäksi kivijalkayrittäjät Matti Henttunen rovaniemeläisestä Kunnes Oy:stä sekä Eija Limnell helsinkiläisestä kukkakauppa ja kahvila Fleuristesta. Tiimiä täydensi Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelija Henri Lilius.

- Ehdotuksemme on, että kivijalkaliikkeet toimivat toistensa suosittelijoina sekä fyysisesti omissa liikkeissään että virtuaalimaailmassa. Yritykset suosittelevat omassa näyteikkunassaan muita samanhenkisiä yrityksiä, selittää voitokasta ideaa Advertising Kioskin Ilkka Väyrynen.

Nykyisellään suuret kauppakeskukset vetävät asiakkaita kaupungin laitamille ja nettiin siirtynyt kauppa vähentää liikevaihtoa. Tämä voi pahimmillaan johtaa kaupunkikeskustan näivettymiseen. Haaste saada ihmiset poikkeamaan kivijalkayrityksissä on suuri.

- Hiljaiset signaalit osoittavat kuitenkin lähipalveluiden kysynnän olevan kasvussa. Kaikki kaupunkilaiset, matkailijoista puhumattakaan, eivät halua tai edes kykene asioimaan kaupoissa autolla. Voittajatiimin ehdotus edistää kivijalkayritysten näkyvyyttä joka päivä kaupungissa ja katukuvassa, sanoo kisan tuottaja Päivi Tahkokallio.

Advertising Kioski muokkaa voittajaehdotuksensa käytännön työkaluksi, jonka avulla ratkaisua voivat ryhtyä toteuttamaan kaikki kivijalkayritykset Helsingissä ja Rovaniemellä. Rovaniemen kaupunki sitoutuu voittajaehdotuksen jatkokehittelyyn. Rovaniemen kaupunki palkitsee myöhemmin vuonna 2012 myös kivijalkayrityksiä, jotka ovat rohkeimmin tarttuneet uusiin toimintatapoihin.

Yleisö äänesti suosikkiaan Lapin Kansan verkkosivulla lauantaihin 25.2.2012 saakka. Yleisöäänestyksessä annettiin yhteensä 175 ääntä, joista äänestyksen voittanut tiimi Diagonal sai 72. 


Designjuna

  • Juna nro IC49 lähti 22.2.2012 Helsingistä klo 13.06 ja saapui Rovaniemelle klo 22.44.
  • Konferenssivaunussa matkusti 24h designkisan neljä muotoilutiimiä työstäen kisatehtävää.
  • Työ- ja elinkeinoministeriön alueelliset kehittämisverkostot, Luovien alojen verkosto, Innovaatioverkosto ja Hyvinvointiverkosto täyttivät 50 paikkaa vaunusta nro 5. Mukaan oli kutsuttu alueellisia toimijoita, jotka halusivat edistää muotoilua kehittämisen välineenä sekä juhlistaa samalla WDC Helsinki 2012- vuotta. Junamatkalla esiteltiin ja työstettiin erilaisia ideoita. 

Taustaa 24h designkisasta

  • Rovaniemen Kehitys Oy:n järjestämä Rovaniemi Design Week ei vain esittele muotoilua, vaan muotoilun avulla kehitetään kaupunkia. 24h designkisa on yksi väline tähän.
  • 2012 muotoilutiimit työskentelivät kehittääkseen Helsingin ja Rovaniemen kivijalkayritysten toimintamahdollisuuksia. Kisa järjestettiin kahden kaupungin yhteistyönä osana WDC2012 Helsinki-Rovaniemi -hanketta.
  • 2011 vuorokauden mittaisessa kisassa muotoiltiin Eteläkeskusta, Rovaniemellä sijaitsevaa kaupan ja teollisuuden keskittymää. Kisan voitti rovaniemeläisen muotoilutoimisto Puiston ehdotus, jonka mukaan Eteläkeskuksen näyteikkuna vuonna 2013 on "Kaarre - portti pohjoiseen".
  • 2010 neljä huipputiimiä ratkaisi Ounasvaaraan liittyvän muotoiluhaasteen ja 2009 ensimmäisessä designkisassa muotoiltiin Napapiiriä.